اول نوامبر2022- اگر با دیابت نوع 1 یا نوع 2 زندگی می کنید، احتمالاً می دانید که این وضعیت چگونه می تواند بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد. اما، به گفته انجمن متخصصان شبکیه چشم آمریکا (ASRS)، تمرکز بر اینکه چگونه دیابت می تواند بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد، می تواند راه درازی را در جهت حفظ دید واضح شما از جهان بپیماید.

افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر عوارضی هستند که باعث آسیب به شبکیه می شود، لایه نازکی از بافت عصبی حساس به نور که پشت چشم را می پوشاند. این آسیب می تواند به شرایطی مانند رتینوپاتی دیابتی و ادم ماکولا دیابتی منجر شود و منجر به از دست دادن بینایی و نابینایی شود که البته اگر به موقع شناسایی و درمان شوند، قابل پیشگیری هستند. رتینوپاتی دیابتی نزدیک به 8 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است و در بیش از نیمی از افراد مبتلا به دیابت رخ می دهد.

اما از دست دادن بینایی به دلیل دیابت دور از انتظار است، به خصوص با معاینات منظم چشم و مردمک متسع، تشخیص زودهنگام و پیشرفت های درمانی که توسط متخصصان شبکیه امکان پذیر شده است.دکتر Judy E. Kim،رئیس ASRSمی‌گوید: چند دهه پیش ابزارهای کمتری برای تشخیص و درمان بیماری‌های چشم دیابتی وجود داشت، اما امروزه متخصصان شبکیه به فناوری‌ها، درمان‌ها و ابزارهای پیشرفته ای دسترسی دارند که بینایی سالم را برای اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به دیابت امکان‌پذیر کرده است. ترکیب رفتارهای سالم و انجام معاینات منظم چشم متسع از جمله گام‌های ساده‌ای هستند که شبکیه‌های سالم را تقویت می‌کند و می‌تواند به تشخیص زودهنگام منجر شود که یک فاکتور تاثیرگذار در حفظ دید خوب با دیابت است.

در ماه نوامبر که ماه آگاهی از بیماری های چشم دیابتی، ASRS  و متخصصان شبکیه در آمریکا همه افراد مبتلا به دیابت را تشویق می کنند تا در مورد چگونگی تأثیر این بیماری بر بینایی و اقداماتی که می توانند برای محافظت از بینایی خود انجام دهند، بیشتر بیاموزند.

برای کمک به حفظ بینایی خود برای تمام عمر خطرات را بشناسید

هر فردی که دیابت دارد - از جمله دیابت نوع 1، نوع 2 و بارداری - در معرض خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی است. عوامل دیگری که می توانند این خطر را افزایش دهند، عبارتند از:

·        مدت زمان بیماری: هر چه مدت بیشتری به دیابت مبتلا باشید، خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی بیشتر می شود.

·        کنترل ضعیف سطح قند خون در طول زمان

·        فشار خون بالا (هایپرتنشن)

·        بیماری کلیوی

·        سطح کلسترول بالا

·        بارداری

با معاینات منظم مردمک متسع، بینایی سالم خود را حفظ کنید

منتظر بروز علائمی مانند تاری یا تحریف دید، دیدن اجسام شناور یا سایه در میدان دید خود نباشید، بسیاری از افراد برای مدت طولانی بدون داشتن علائمی، به بیماری هایی مانند رتینوپاتی دیابتی مبتلا هستند و از آن بی اطلاع می باشند. تا زمانی که علائم ظاهر شوند، ممکن است آسیب قابل توجهی رخ داده باشد. معاینه منظم مردمک متسع می تواند خطر ابتلا به عوارض شدیدتر بیماری را کاهش دهد. در طول این معاینه، متخصص شبکیه، قطره‌هایی را در چشم‌ها می‌ریزد تا مردمک‌ها گشاد شوند (به طور گسترده باز شوند) تا دید بهتری به داخل چشم، به‌ویژه بافت شبکیه در پشت چشم ایجاد شود. سپس متخصص شبکیه به دنبال تورم در شبکیه، شواهدی از گردش خون ضعیف شبکیه، عروق خونی غیرطبیعی یا بافت اسکار روی شبکیه می‌گردد.

اریک که در دو سالگی به دیابت مبتلا شده است، از نوجوانی با مراجعه به متخصص شبکیه چشم برای معاینه منظم مردمک متسع، بینایی خود را در اولویت قرار داده است. هنگامی که او متوجه علائمی مانند اجسام شناور و مقداری خونریزی در چشمش شد، که به عنوان خونریزی زجاجیه شناخته می شود، بلافاصله با متخصص شبکیه چشم خود تماس گرفت و بینایی او از طریق جراحی و مدیریت مداوم وضعیتش کنترل شد.

اگر علائم بیماری چشم دیابتی را تجربه کردید، در اسرع وقت به متخصص شبکیه چشم مراجعه کنید.

از عادات سالم برای محافظت در برابر بیماری چشمی دیابتی پیروی کنید

متخصصان شبکیه، علاوه بر انجام معاینات منظم مردمک متسع، افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های چشمی دیابت را تشویق می کنند تا به طور فعال سلامت خود را مدیریت کرده و با کنترل قند خون، فشار خون و کلسترول، حفظ وزن سالم؛ مصرف داروهای تجویز شده ی دیابت؛ ترک سیگار و فعال ماندن، از بینایی خود محافظت کنند.

از درمان های جدیدی استفاده کنید که می تواند بینایی را حفظ کرده و حتی آن را بهبود بخشد

به لطف تحقیقات مداوم در مورد اینکه چگونه دیابت بر چشم ها تأثیر می گذارد و چگونه می توان آن آسیب را ترمیم کرد، درمان های تأیید شده زیادی برای رتینوپاتی دیابتی و ادم ماکولا دیابتی از جمله تزریق داخل زجاجیه، درمان های لیزر و جراحی وجود دارد. این روش‌ها را می‌توان در مطب یا بیمارستان برای پیشگیری، درمان یا معکوس کردن آسیب دیابت به شبکیه انجام داد.

فکر می کنید تزریق چشم ترسناک به نظر می رسد؟ بسیاری از بیمارانی که دچار مشکلات شبکیه شده اند، مانند کارن، به کسانی که در مورد تزریق چشم نگران هستند می گویند که ممکن است کمی ناراحت کننده باشند، "اما به نظر می رسد که بینایی من جایگزینی نداشته باشد."

تحت نظر یک متخصص شبکیه چشم برای محافظت از بینایی خود باشید

متخصصان شبکیه، پزشکان و جراحانی بسیار ماهری هستند که متعهد به کمک به افراد مبتلا به بیماری های شبکیه در حفظ و بهبود بینایی خود هستند. روش های پزشکی و جراحی که توسط متخصصان شبکیه چشم استفاده می شود، بسیار پیچیده است، از جمله جراحی های ظریف بر روی بافتی نازک تر از بال یک پروانه.

یک متخصص شبکیه به گلن، موسیقی‌دان حرفه‌ای، پس از تجربه علائم رتینوپاتی دیابتی، از جمله تاری دید، که بر توانایی خواندن و رانندگی او تأثیر گذاشته بود، کمک کرد تا دید طبیعی خود را باز یابد. اکنون، گلن که تحت نظر یک متخصص شبکیه است، متوجه شده است که بیماری او قابل درمان است و بینایی او با لیزر درمانی و تزریق درون چشم بهبود می یابد. با درمان مداوم، گلن به اجرای موسیقی و رانندگی ادامه می دهد و می تواند حتی کوچکترین متون را بخواند.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/what-retina-specialists-want-you-to-know-about-diabetes-and-vision